Kotoutumis­valmiuksien tukeminen ja osallistavat opintopolut maahanmuuttajille – KOTOS (2018)

Yhteisöllinen taidekasvatus tukee lukutaidon kehittymistä.

Kansalaisfoorumi toteutti syksyn 2018 aikana Oulussa yhdessä Vuolteen opiston kanssa pilottikoulutuksen, jossa yhteisöllinen taidekasvatus yhdistyi lukutaidon kehittymiseen ja kotoutumisvalmiuksien tukemiseen. Pilotti oli osa KOTOS-hanketta, jossa kehitettiin uudenlaisia malleja maahanmuuttajien lukutaitokoulutukseen. Toiminnallisen lukutaitokoulutuksen yhteispilotissa lukutaito-osuudesta vastasi Vuolteen opisto ja yhteisöllisen taidekasvatuksen osiosta Kansalaisfoorumi.

Maahanmuuttajaopiskelijat työskentelivät yhden päivän viikossa yhteisötaiteilijan kanssa. Pedagogisena lähtökohtana oli, että ajattelun, tunteet ja aistit yhdistävä taidekasvatus tukee laaja-alaista kielen kehittymistä samalla, kun taidetoiminta auttaa jäsentämään omia kokemuksia ja tukee kotoutumista. Kielitaidon kehittymisen ohella tavoitteena oli myös opiskelijan itsetunnon vahvistaminen ja hyvinvoinnin tukeminen. Matalan kynnyksen taidetoiminta tukee omien osaamisalueiden löytämistä, ja taidetyöskentelyn lomassa opiskelijan elämänkokemusta ja kulttuuritaustaa tehdään näkyväksi.

Taustalla on myös ajatus siitä, että yhteisöllinen taidetoiminta luo mahdollisuuksia kohtaamiseen ja inhimillisen kokemuksen jakamiseen tasolla, johon kieli ei yllä. Yhteisötaiteen työtavat tukevat opiskelijoiden osallisuutta ja oman paikan löytämistä. Taide ja luova toiminta toimivat väylänä kontaktien luomisessa paikallisiin ihmisiin, kun osana projektia järjestetään vierailuja ja yhteistä toimintaa paikallisten toimijoiden kanssa.

Kotoutumisvalmiuksien tukeminen ja osallistavat opintopolut maahanmuuttajille -hankkeessa opintokeskukset toteuttivat yhdessä kansalais- ja kansanopistojen kanssa eri puolilla Suomea pilottikoulutuksia. Kokeilukoulutukset pohjasivat Opetushallituksen vapaan sivistystyön toimijoille antamaan opetussuunnitelmasuositukseen, jossa lukutaidon rinnalle on tuotu kokonaisvaltainen kotoutumisen tukeminen. Opintokeskusten jäsenjärjestöt ja paikkakuntien muut yhteisöt olivat mukana tuottamassa arkielämän taitoihin ja suomalaiseen yhteiskuntaan tutustumiseen liittyviä sisältöjä.

Yhteistyökumppani: Vuolle-Opisto