Tukea koulutusten ja kokousten siirtämisessä verkkoon

Kun elämänmeno muuttui kertaheitolla maaliskuussa, aloimme heti järjestää Kansalaisfoorumin jäsenjärjestöille suunnattuja webinaareja sekä kokoamaan avoimia verkkokoulutusohjeita. Tarkoituksena on tukea sekä kurssien ja opintoryhmien siirtämistä verkkoon, mutta myös erilaisten tapaamisten järjestämistä etänä. Tilanteet ja myös viranomaisten ohjeet muuttuvat, mutta pyrimme pitämään tiedot ajantasaisina ja tarjoamme tuttuun tapaan pedagogista ja taloudellista tukea jäsenjärjestöillemme.

Tulevista webinaareista löytyy tietoa kotisivujemme Koulutukset-sivulta. Menneiden webinaarien tallenteet ovat katsottavissa YouTube-kanavallamme. Verkkokoulutuksiin keskittyvä ohjepaketti löytyy avoimena aineistona verkko-oppimisympäristöstämme.

Digitaalisuuden etuja ei aina tule ajatelleeksi

Digikriittisyys verkkokoulutuksen suunnittelussa on sallittua ja toivottavaa. Joskus kuitenkin pienikin digitaalinen toimenpide voi tukea oppimista ratkaisevasti. Digitaalisuus ja verkko ovat meille nyt niin itsestään selviä, ettemme aina hahmota kuinka ne mahdollistavat jotain, joka vielä pari vuosikymmentä sitten oli täysi mahdottomuus.

Keväällä 1996 pikkukylän naisvoimisteluseuramme valmistautui tulevaan naisvoimistelun Syke 100-suurtapahtumaan Helsingin Olympiastadionilla. Ohjeet tuhansien teinityttöjen yhteiskoreografiaan toimitettiin ohjaajallemme postitse kirjallisena. Muutama päivä ennen pääjuhlaa Friidujen yhteisharjoituksissa selvisi, että olimme ymmärtäneet yhden kohdan aivan väärin.

Sekoilu oli kriittistä, koska asumme olivat etupuolelta oransseja ja selkäpuolelta vihreitä, ja pienetkin väärät käännökset näkyivät katsomoon kuin valkoiset pikselit taulutelevision ruudulla. Pääkoreografi oli hermona. Käytimme loppuajan koreografian uudelleenopetteluun kaupunkiin tutustumisen sijaan. Koitoksesta selvittiin ja suurjuhla oli upea kokemus 14-vuotiaalle. Stadionin nurmella tanssi samaan aikaan enemmän tyttöjä kuin kotikylässä oli asukkaita.

Pienetkin digiteot riittävät

Vuonna 1996 kirjallinen ohjepaketti oli realistinen valtakunnallisen tanssiopetuksen toteutustapa. Nyt ei olisi epäilystäkään, etteikö koreografiaa nauhoitettaisi vaikka pelkällä älypuhelimella ja toimitettaisi yhdellä klikkauksella kaikille. Ohjaajat voisivat kysyä tarkennuksia koreografilta, ja saada pyynnöstä eri suunnasta kuvattuja versioita tanssiliikkeistä.

Verkkokoulutus ei välttämättä tarkoita koko paketin raahaamista verkkoon. Digiloikan sijaan voi tehdä pieniä digitekoja, oikealla hetkellä ohjaajan tarjoamia kädenojennuksia. Koulutuksen saavutettavuus paranee, koska digitaalisuus mahdollistaa helpomman jakelun ja saman sisällön tarjoamisen eri muodoissa. Digiteot voivat jopa löytää tiensä uusien innokkaiden harrastajien pariin. Esimerkiksi jäsenjärjestömme Nuorisosirkusliitto jakaa sosiaalisessa mediassa lyhyitä kotiharjoituksia tunnisteella #sirkustakotona.

Voisimmeko järjestää sääntömääräisen kokouksen verkossa? webinaari 23.4.2020

Voisimmeko järjestää verkkokokouksen? -webinaaritallenne 16.4.

Raisa Laukkanen

Raisa Laukkanen

Raisa Laukkanen työskentelee Kansalaisfoorumissa mediakasvattajana ja digitaalisen oppimisen asiantuntijana. Koulutukseltaan Raisa on medianomi ja kuvataideopettaja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *